عمومی

لوازم آرایشی چیست و از چه موادی ساخته می‌شوند؟

لوازم آرایشی چیست و از چه موادی ساخته می‌شوند؟ - بلاران
  • وقتی که قرار است از لوازم آرایشی تا این حد گسترده و به صورت دائم استفاده کنیم، پس بهتر است بدانیم که این محصولات از چه موادی و چگونه ساخته می شوند؟

    در این پست تلاش خواهیم کرد تا اندکی در مورد آنچه که مواد اولیه لوازم بهداشتی و آرایشی محسوب می‌شود؛ صحبت کنیم؛ اما شاید بهتر باشد در ابتدا بدانید که درگذشته این لوازم از چه موادی ساخته شده و به دست می آمده است.

    با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست آوریم.

    تعریف لوازم آرایشی و ساخت آن در گذشته

    در مطالب قبلی عنوان کردیم که مصریان باستان، تقریبا اولین کسانی بودند که با استفاده از مواد ساده ای که در دسترس داشتند به زیبا کردن و آراستن چهره و موی خود می‌پرداختند.

    آنها از گیاهان و مواد معدنی و حتی مواد خوراکی برای این منظور بهره می‌بردند؛ موادی چون بادام سوخته، سرب، خاکستر، انواع توت های وحشی، از برنج سفید برای روشن کردن پوست صورت، از پودر انواع سنگ های زینتی رنگی برای استفاده از سایه چشم و از حنا، بابونه و روناس برای رنگ کردن مو و از تمشک وحشی و برخی از انواع توت های دیگر هم به عنوان رژ لب یا رژگونه استفاده می کردند.

    آنان از انواع روغن های مختلف برای براق کردن و نرم کردن پوست و مو و حتی جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی هم از روغن های مثل روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل و…..استفاده می کردند.

    لوازم آرایشی چیست و از چه موادی ساخته می‌شوند؟ - بلاران

    لوازم آرایش چیست؟

    موادی هستند که به منظور حفظ ظاهر یا به سازی ظاهری و رفع بوی بد بدن به کار می روند.

    لوازم آرایشی بسیار گسترده اند و شامل: لوسیون ها، کرم های مایع، محافظت کننده ها، کرم های پوستی، دئودورانت ها، عطرها، پودرها، رژلب ها، لاک ناخن ها، مواد آرایشی مخصوص چشم از انواع سایه ها و ریمل ها، لنز های رنگی، رنگ مو، ژل و اسپری و واکس مو، انواع روغن ها و…. محصولات بسیار دیگر را هم شامل می‌شود.

    به طور کلی به مواد و ابزاری که به منظور زیباسازی، تمیزی، حفظ ظاهر افراد و…. به کار می روند لوازم و وسایل آرایش گفته می شود. اما شاید بتوان شانه و آینه را به عنوان اولین ابزار آرایشی مورد علاقه خانم ها و آقایان نام برد.

    معمولا مواد آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی هستند و اغلب آنها از اسانس ها، رنگ ها و مواد مختلف دیگری تشکیل می شوند.

    برخی از ترکیبات این لوازم، طبیعی و برخی هم به صورت مصنوعی هستند که هر کدام در جای خود مشکلات خاصی را برای پوست ایجاد خواهند کرد.

    اگر چه که برخی از این لوازم را با ترکیبات طبیعی می سازند؛ اما اکثر آنها از مواد مصنوعی و شیمیایی تهیه می‌شوند و ترکیبات شیمیایی به کار رفته در وسایل آرایشی باعث می شود که پوست تغییر رنگ دهد و این مواد در مات شدن و تیره شدن پوست و یا براق کردن آن موثر خواهند بود.

    وجود سرب و افلاتوکسین ها در ترکیبات آرایشی، صدمات بسیار جبران‌ناپذیری را به پوست وارد خواهد کرد.

    لوازم آرایشی چیست و از چه موادی ساخته می‌شوند؟ - بلاران

    سرب یک ماده ی شیمیایی است که ماندن آن در دراز مدت بر روی پوست بدن، یا در اثر تماس دائمی آن با مخاط دهان فرد، سبب بروز مشکلات پوستی و سرطان خواهد شد.

    اگر این دو ماده بیش از اندازه و به دفعات مصرف شوند؛ سبب تحریکات پوستی و بیماری های پوستی خواهند شد؛ چون این لوازم حاوی مواد نگهدارنده نیز هستند تا بتوان در دراز مدت از آنها استفاده کرد و یا به مدت طولانی از آنها نگهداری کرد.

    همچنین مواد آرایشی، حاوی مواد رنگ کننده نیز می باشند که می‌توانند این رنگ ها منشا گیاهی، معدنی و یا حتی حیوانی داشته باشند.

    تقریباً حدود ۵۰ ماده سازنده در ساخت لوازم آرایشی دخالت دارند و در همه این مواد آب و روغن جزو لاینفک آنهاست، که آب موجود در این لوازم، مواد دیگر را در خود حل می‌کند و این کار سبب ترکیب مواد با یکدیگر می گردد.

    روغن هم سبب نرم، صاف و یک دست شدن مواد با هم خواهد شد.

    به عنوان مثال در ساخت کرم پودر ها یا پنکک ها، مواد روغنی و رنگدانه های مختلفی استفاده می شوند و از مواد عطری هم برای خوشبو کردن و معطر کردن آنها کمک گرفته می‌شود.

    بقیه مطلب را در پست بعدی مطالعه کنید.

    لوازم آرایشی چیست و از چه موادی ساخته می‌شوند؟ - بلاران

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *