پوست

خشکی پوست و علل بوجود آمدن آن

خشکی پوست و علل بوجود آمدن آن - بلاران
  • خشکی پوست یکی از علل و عواملی است که شدیداً ما را به استفاده از مرطوب کننده ها نیازمند می کند  مخصوصاً در موارد حاد آن، وقتی که پوست دچار ترک و پوسته می شود، یکی از راه های درمانی، استفاده مناسب و درست از همین مرطوب کننده هاست.

    اما چه عواملی سبب خشک شدن پوست می شوند و برای درمان اینگونه پوست ها چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید، مواردی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

    نشانه ها و ویژگی های خشکی پوست

    وقتی پوست رطوبت خود را از دست می دهد و خشک می شود،  سفت، زبر و پوسته پوسته شده و دچار پوسته ریزی خواهد شد و اگر این آسیب دیدگی افزایش یابد، حتی ممکن است پوست به سادگی ترک برداشته و همین امر هم سبب بروز عفونت های خفیف و شدید در افراد خواهد شد.

    وقتی که خشکی بر روی پوست ادامه یافته و درمان نشود، باعث خارش های موقتی شده که بر اثر خاراندن های پی در پی و متوالی، پوست بیشتر تحریک شده و منجر به ایجاد سیکل معیوبی برای خارش بیشتر و خشکی بی حد پوستی خواهد شد، که این مسئله صدمات جدی و جبران ناپذیری را به پوست وارد خواهد کرد، پس باید قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، راه چاره ای برای آن بیندیشیم.

    خشکی پوست و علل بوجود آمدن آن - بلاران

    برخی از دلایل خشک شدن پوست

    این مشکل جزو شایع ترین و متداول ترین مشکلات رایج پوستی است که در ابتدا به دلیل عملکرد ضعیف پوست صورت و یا بدن اتفاق می افتد، اما چندین علت دیگر هم ممکن است سبب خشکی پوست و کم آبی آن شود از جمله:

    آب و هوای خشک و نامساعد

    اگر در جایی زندگی می کنید که آب و هوای گرم و خشکی دارد و یا به هر علتی مرتب در جریان آب و هوای نامساعد و کم رطوبت و خشک قرار می گیرید، پوست شما بخصوص پوست صورت، دچار کم آبی و کمبود رطوبت شده و بشدت خشک خواهد شد، این مسئله حتی در رابطه با افرادی اتفاق خواهد افتاد که پوستی عادی و یا حتی چرب داشته اند، پس یکی از عوامل آب و هوای نامساعد است.

    خشکی پوست و علل بوجود آمدن آن - بلاران

    سردی بیش از حد هوا

    وقتی که در فصول سرد سال مثل فصل زمستان، دما و رطوبت هوا کاهش می یابد و سیستم های گرمایشی بکار می افتند، در واقع دو عامل مهم برای از بین رفتن رطوبت و طراوت پوست همزمان با هم بکار می افتند، چون هم هوای سرد و هم وسایل گرمایشی، باعث خشکی هوا و در نتیجه خشکی پوست می شوند و این دو عامل برای از بین رفتن رطوبت پوست، بسیار اثرگذار هستند.

    مصرف مواد شوینده نامناسب و قوی

    شوینده هایی که در طول شبانه روز از آن ها استفاده می کنیم و اغلب متناسب با پوست ما هم نیستند و بعضی مواد شیمیایی خاصی که در برخی از آن ها بکار رفته است، همچنین محرک های مختلف پوستی مانند صابون های نامناسب و انواع کرم های مختلف، همه مواردی هستند که نقش مهمی در خشکی و خشونت پوست دارند.

    سبک زندگی

    برخی از دلایل خشک شدن پوست ما به نوع و سبک زندگی ما بستگی دارد، مثلاً عادت به مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات و کشیدن قلیان و… همه مواردی هستند که به خشکی و زبری پوست کمک می کنند.

    حتی نوشیدن کم آب و مصرف کم مایعات، که خود از موارد بسیار مهم کم آبی بدن است و نتیجه آن جز خشکی پوست نخواهد بود، همه نشان دهنده سبک زندگی نادرست و روش های غلط در زندگی ماست، که منجر به عوارض مختلفی خواهد شد.

    خشکی پوست و علل بوجود آمدن آن - بلاران

    بالا رفتن سن

    شاید این تنها موردی باشد که در مورد آن نمی توان راه حل قطعی ارائه کنیم، چون به هر حال بالا رفتن و زیاد شدن سن گریزناپذیر است و نمی توان برای آن فکری کرد، ولی باز هم می شود راه کارهایی را در جوانی و همین طور میانسالی استفاده کرد تا از افزایش خشکی بر روی پوست جلوگیری کرده و مقدار آن را تا حد زیادی کم کنیم.

    البته در کنار تمام این عوامل محیطی، عامل ژنتیک را هم نمی توان نادیده گرفت، که تقریباً به سادگی هم قابل اصلاح و درمان نیست.

    باید توجه داشته باشید که هر کدام از این موارد و مشکلات را می توانیم با انجام عملکرد و راهکار درست آن حل کنیم و مهمترین راه حل برای تمامی آن ها می تواند استفاده از کرم های مرطوب کننده  مرغوب و البته متناسب با پوست باشد.

     

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *