عمومی

علل خشکی لب ها و ترک خوردن آن ها را بدانیم

علل خشکی لب ها و ترک خوردن آن ها را بدانیم - بلاران
  • برای هر کسی ممکن است در طی سال چندین بار خشکی لب ها و ترک خوردن آن اتفاق بیفتد، اما آیا علت آن را می دانید و می دانید که چگونه باید این مشکل را برطرف کنید؟

    در خیلی از مواقع ترک لب ها با کمی دقت و توجه و یا انتقال از فصلی به فصل دیگر و یا بهتر کردن شرایط زندگی رفع شده و از بین می روند، اما در موارد نادری هم آنقدر طولانی و آزار دهنده می شوند که باید در مورد آن به شکلی جدی فکر کرد و راه حلی برای آن اندیشید.

    برای اینکه بتوانید این عارضه را زودتر از بین برده و آن را به راحتی درمان کنید، در این پست هم قرار است در ادامه به بررسی علل و عواملی که سبب بوجود آمدن و تشدید خشکی و ترک لب می شوند بپردازیم تا همه موارد را بدانیم و بعداً به توضیح راه حل های موجود در این زمینه خواهیم پرداخت.

    اگر بدست آوردن این اطلاعات شما را در درمان این مشکل یاری کند، سبب خوشحالی و شعف ما خواهد بود.

    بررسی عواملی که باعث خشکی لب ها می شوند

    چندعامل را در رابطه با خشک شدن لب ها در پست قبلی با هم مرور کردیم، اما برخی دیگر از این عوامل عبارتند از:

    علل خشکی لب ها و ترک خوردن آن ها را بدانیم - بلاران

    کمبود برخی از ویتامین ها

    اگر لب های شما دچار خشکی و یا تورم و یا ترک خوردگی شده است، ممکن است ناشی از کمبود برخی از ویتامین ها مثل ویتامین B2 و یا همان ریبوفلاوین است، این ویتامین برای فعالیت های سلولی، حفظ سطح اسیدهای آمینه در خون، متابولیسم چربی ها و….در بدن ضروری است و چنانچه بدن با کمبود این نوع ویتامین مواجه شود، علائمی مانند خشکی و ترک در لب ها بوجود خواهد آمد.

    همچنین کمبود بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین A و C و B و املاحی مثل روی و آهن هم می تواند سبب خشکی پوست و پوسته شدن و ترک لب ها شود.

    برای اینکه از عوارض ناشی از کمبود این ویتامین جلوگیری کرده باشید بهتر است تا از مواد غذایی حاوی این ویتامین بیشتر استفاده کنید که شامل تخم مرغ، گوشت کم چرب و… خواهد بود و اصولاً تغذیه سالم و کامل، نه تنها بدن شما را در برابر این مشکل، بلکه در برابر بیماری های مختلف و مشکلات ناشی از آن بیمه خواهد کرد.

    مصرف بسیار زیاد برخی از ویتامین ها

    همانطور که مصرف کم برخی از مواد غذایی و ویتامین ها باعث ترک و خشکی لب ها می شود، مصرف زیاد از حد برخی از ویتامین ها مانند ویتامین A هم سبب بروز برخی علائم از جمله پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی لب ها خواهد شد.

    از آن جایی که عموماً با خوردن غذاها و میوه هایی که در دسترس هستند، ویتامین A لازم برای بدن ما تأمین می شود، اگر در طول روز از تغذیه خوبی برخوردار هستید، نیاز نیست که با مصرف مکمل های زیادی از ویتامین A، خود را دچار عواقب و عوارض آن نمائید، چون زیادی این ویتامین در بدن، خود را با ترک لب ها و پوسته پوسته شدن و علائم دیگری از این قبیل نشان خواهد داد.

    علل خشکی لب ها و ترک خوردن آن ها را بدانیم - بلاران

    زبان زدن به لب ها و عفونت قارچی

    برخی از ترک خوردگی های روی لب ها در اثر عفونت های قارچی تولید می شوند و معمولاً اینگونه عفونت ها در گوشه لب ها بیشتر ظاهر می شوند، گسترش این قارچ ها وقتی اتفاق می افتد که شما با رطوبت بزاق دهان خود، آن ها را تر می کنید.

    چرا که با خیس کردن لب ها، بزاق دهان با ایجاد رطوبت موقت و از بین بردن چربی طبیعی پوست، موجب تبخیر بیشتر آب از روی لب ها شده و هر لحظه آن ها را خشک تر و خشک تر خواهد کرد و ما با عارضه خشکی لب ها و ترک لب مواجه خواهیم شد.

    این قارچ ها در اثر تماس با گرما و رطوبت رشد بیشتری یافته و ترک لب ها را هم بیشتر و عمیق تر خواهند کرد، برای درمان این عارضه بهترین کار زبان نزدن به لب ها و مرطوب نکردن آن هاست و در مرحله بعد نوشیدن آب فراوان و کافی است که به بهبود این عفونت کمک خواهد کرد.

    در صورتی که این بیماری قارچی شدت یابد، بهتر است تا با مراجعه به پزشک آن را درمان کنید و از خوددرمانی بپرهیزید.

    علل خشکی لب ها و ترک خوردن آن ها را بدانیم - بلاران

    عوارض جانبی برخی داروها

    گاهی اوقات مصرف برخی از داروها که برای انواع بیماری ها مصرف می شوند، مانند داروهایی که برای فشار خون، کم کاری تیروئید، ناراحتی های اعصاب، درمان جوش و آکنه و… مصرف می شوند، سبب ایجاد خشکی و ترک در لب و یا پوسته پوسته شدن آن می گردند.

    در این موارد لازم است که با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کرده و در صورت لزوم دارو را تغییر داده و یا آن را قطع کنید، در اینگونه مواقع هرگز و هرگز سر خود و بدون اطلاع پزشک اقدام به قطع داروها نکنید، تا با مشکلاتی بیشتر مواجه نشوید.

    به هر حال برخی از عواملی که سبب خشکی و ترک لب می شوند عبارتند از:

    • نفس کشیدن از راه دهان
    • استفاده از خمیر دندان نا مناسب
    • خیس کردن لب با کمک زبان و بزاق دهان
    • استفاده از رژ لب ها و محصولات آرایشی نامناسب لب
    • عدم استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب
    • کمبود برخی از املاح و ویتامین ها
    • بروز برخی بیماریها و استفاده از برخی داروها
    • کمبود مواد غذایی سالم در بدن
    • قرار گرفتن طولانی مدت در برابر باد سرد و نور خورشید و…

    تمام مواردی را که برشمردیم سبب ترک خوردن و خشکی لب ها خواهند شد، ولی شما با رعایت برخی از مسائل و اجرای راه حل هایی ساده می توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید که در پست های بعدی به آن  خواهیم پرداخت.

     

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *