عمومی

بررسی علل خشک شدن لب ها و نکات مربوط به آن

بررسی علل خشک شدن لب ها و نکات مربوط به آن - بلاران
  • خشک شدن لب ها عموماً در فصول سرد سال بیشتر رخ می دهد و ما را با مشکلات و ناراحتی های زیادی مواجه خواهد کرد.

    اگر خشکی لب ها بیش از حد باشد، باعث ترک خوردن آن ها و حتی در برخی موارد خونریزی از لب ها خواهد شد، اما برای اینکه این اتفاق نیفتد ابتدا باید بدانید به چه دلایلی این خشکی بر روی پوست لب ها صورت می گیرد و بعد متناسب با علت، در پی درمان آن باشید.

    در این مطلب علل خشکی در لب ها را عنوان خواهیم کرد و سپس راه های برطرف کردن آن را دنبال می کنیم.

    دلایل خشک شدن لب ها

    ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لب ها اگر چه که به ظاهر خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما می تواند در اثر طولانی شدن، بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده باشد و حتی تبدیل به یک بیماری جدی شود.

    این عارضه می تواند دلایل بسیار فراوانی داشته باشد، ولی باید همه آن ها را بخوبی بشناسید و علل را بررسی کنید و سپس در پی درمان آن باشید، پس اگر تقریباً در تمام اوقات سال مبتلا به این مشکل هستید، بهتر است که آن را به صورت جدی تری پیگیری کنید، چون ممکن است علل پزشکی داشته باشد و نیاز به درمان های دارویی برای بهبود آن داشته باشید.

    اما از عوامل عمده و مهم ترک لب می توان به این موارد اشاره کرد.

    بررسی علل خشک شدن لب ها و نکات مربوط به آن - بلاران

    کم آبی بدن

    از مهمترین عوامل خشکی لب ها، که شاید نادیده گرفته می شود و یا اینکه به آن کمتر توجه می شود، کم آب بودن بدن است، این کم آبی می تواند در چشم با خشکی چشم خود را نشان دهد.

    کم آبی بدن سبب اختلال در سوخت و ساز بدن و متابولیک بدن و سبب اختلال در تعادل املاح بدن شده و تأثیرات مخربی مثل همین ترک و خشک شدن لب ها را باعث خواهد شد.

    برای اینکه همواره پوستی شاداب و با طراوت داشته باشید، سعی کنید تا در طول روز بین هشت تا دوازده لیوان آب را بسته به شرایطی که دارید، نوش جان کنید تا از فواید فراوان و بی نظیر آن بهره مند شوید و از یکی از اثرات آن، که آبرسانی و لطیف بودن لب هاست استفاده کنید.

    بررسی علل خشک شدن لب ها و نکات مربوط به آن - بلاران

    قرار گرفتن در برابر عوامل طبیعی زیان آور 

    قرار گرفتن زیاد در برابر عوامل طبیعی مانند هوای سرد زمستان یا باد زمستانی، قرار گرفتن در معرض تابش نور شدید خورشید بخصوص در فصل تابستان و گرم بودن زیاد هوا و همچنین قرار گرفتن مداوم در برابر هوای بسیار آلوده و… می توانند سبب خشکی و ترک خوردن لب ها شوند.

    تابش شدید نور خورشید می تواند سبب تبخیر رطوبت پوست و لب و سبب خشکی آن شود، این معضل در مناطقی که رطوبت هواکمتر بوده و هوایی گرم و خشک حاکم است بیشتر خود را نشان می دهد و وجود بادهای خشک در بعضی مناطق هم مزید بر علت است و این مشکل را تشدید خواهد کرد.

    شاید فکر کنید پس هوای سرد برای کم کردن این مسئله بهتر خواهد بود، اما اشتباه فکر می کنید، چون سرما هم می تواند موجب خشک شدن لب ها و ترک زدن آن ها شود، مخصوصاً در مناطقی که بادهای سوزناک زمستانی می وزد، بشدت این مشکل را تشدید خواهد کرد.

    بهتر است در این مواقع کمتر در معرض اینگونه مسائل و آلودگی های جوی قرار گیرید و از مصرف محصولاتی که لب ها را چرب و مرطوب نگه می دارند و خاصیت ضد آفتاب بودن هم دارند، غافل نشوید.

    بررسی علل خشک شدن لب ها و نکات مربوط به آن - بلاران

    حساسیت در برابر مواد غذایی یا آرایشی

    گاهی اوقات ترک خوردگی یا خشکی پوست لب به سبب استفاده از ب رخی مواد آرایشی و یا حتی خمیر دندان ها و یا استفاده از پروتزهای دندان و یا مواد غذایی است که خورده اید، در این مواقع باید دقت زیادی بخرج دهید و تمامی موارد را یک به یک بررسی کنید.

    معمولاً استفاده از لوازم آرایشی فیک و نامرغوب و عموماً ارزان، اثرات جانبی برای پوست و مو و بدن شما ایجاد خواهند کرد که در بیشترز مواقع بعد از مدتی مصرف این مواد و لوازم آرایشی متوجه آن خواهید شد، مثلاً وقتی که پس از مصرف یک دوره رژلب یا بالم لب و یا دیگر محصولات مختص لب، به این نکته می رسید که مصرف این مواد باعث خشکی در لب های شما شده است.

    گاهی اوقات هم خوردن زیاد برخی از ادویه جات و مواد غذایی که به آن حساسیت دارید موجب بروز مشکلات پوستی و بیماری هایی در این زمینه خواهند شد از جمله این مواد می توان به مصرف زیاد فلفل، دارچین، زنجبیل و یا حتی گوجه فرنگی و یا کیوی اشاره کرد که برای بعضی مشکل آفرین بوده و آنان را دچار حساسیت و عوارضی مثل خشک شدن لب ها خواهند کرد.

     

     

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *