عمومی

ایجاد خشکی در موها و دلایل بوجود آمدن آن

ایجاد خشکی در موها و دلایل بوجود آمدن آن - بلاران
  • وقتی که خشکی در موها اتفاق می افتد، آن ها را زبر، شکننده و کدر می کند و موها را از حالت زیبا، مخملی و شفاف آن خارج می سازد، اما این کار به چه دلیلی بوجود می آید و آیا قابل پیش گیری هست یا خیر؟

    در این پست در مورد خشکی مو و دلایل آن صحبت خواهیم کرد، پس اگر شما هم دارای موهای خشک و بد حالتی هستید و برای بهتر شدن آن به دنبال راه حلی هستید، در این مطلب و مطالب بعدی با ما همراه باشید.

    علل خشکی در موها چیست؟

    مو هم مانند پوست، نیاز به رسیدگی دارد تا زیبایی لازم را داشته باشد و برای داشتن موهایی زیبا و خوش حالت، باید رطوبت و چربی کافی برای مو فراهم شود، پس از هر راهی که این رطوبت و چربی مناسب مو گرفته شود، موها خشک شده و شفافیت و زیبایی خود را از دست خواهند داد.

    موهایی که خشک هستند وز و کدر شده و لایه لایه خواهند شد و بشدت مستعد برای ایجاد موخوره و ایجاد شکنندگی خواهند بود.

    در موهایی که سالم هستند؛ چربی طبیعی و مناسب موجود در لایه ی بیرونی مو، به حفاظت از لایه های داخلی و تغذیه درست مو کمک کرده و سبب رشد بموقع موها و ایجاد موهایی سالم و درخشان و پرپشت خواهند شد، هر چند که بطور طبیعی با بالا رفتن سن، این مشکل معمولاً بیشتر بروز می کند.

    ایجاد خشکی در موها و دلایل بوجود آمدن آن  - بلاران

    عوامل خشکی مو

    عوامل زیادی هستند که ممکن است منجر به خشکی موها شوند و یا یکی از اثرات بجای مانده از آن ها خشکی مو باشد، که برخی از آن ها عبارتند از:

    سلامت جسمی

    در برخی موارد وجود یک نوع بیماری، سبب بروز خشکی بر روی موها شده و یکی از عوارض و عواقب آن خواهد بود.

    برخی از بیماری ها بر روی رطوبت پوست بدن و موی سر تأثیر گذاشته و آن ها را خشک خواهند کرد و سبب ایجاد خشکی در موها خواهند شد، مانند، کم کاری تیروئید، که یکی از عوارض و علائم بسیار شایع در این بیماری خواهد بود.

    کم کاری پاراتیروئید، هم از جمله این بیماری هاست، در این بیماری، هورمون پاراتیروئید که غده آن در گردن قرار گرفته است، با کاهش تولید هورمون، سبب کم شدن کلسیم موجود در خون می شود.

    کلسیم جزو موادی است که علاوه بر حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها، برای حفظ و سلامت مو هم بسیار ضروری و لازم است.

    تغذیه نامناسب

    تغذیه نامناسب و عدم رساندن مواد غذایی لازم برای مو، سبب ایجاد خشکی و شکنندگی در موها خواهد شد، در برخی موارد، با وجود بعضی از مشکلات و بیماری های عصبی که فرد به آن مبتلا می شود، بی اشتهایی و در نتیجه تغذیه نامناسب، موجب بوجود آمدن خشکی در پوست و موها می شود.

    ایجاد خشکی در موها و دلایل بوجود آمدن آن  - بلاران

    شرایط محیطی

    قرار گرفتن بیش از اندازه در آب و هوای گرم و خشک و یا در زیر نور خورشید، سبب می شود تا موها هم دچار خشکی شوند.

    حتی اگر به مدت طولانی و مکرر در معرض وزش باد شدید قرار گیرید هم، به خشکی موهایتان کمک کرده اید و همین طور شنا کردن در آب کلردار و شور، به شرطی که بطور پیوسته انجام شود، از مواردی است که باعث خشکی در موها خواهد شد.

    عادت های نادرست در رابطه با مو

    یکی از این رفتار و عادات نادرستی که در رابطه با مو اتفاق می افتد، شستن بیش از اندازه موهاست و در این راستا استفاده از شامپوها و نرم کننده های قوی و نامناسب و غیر استاندارد، خود از مواردی است که به این معضل کمک خواهد کرد.

    همین طور استفاده از انواع وسایل برقی حالت دهنده، مانند اتوی مو، فر کننده های مو، خشک کننده های مو مانند سشوار و… هم سبب خشکی مو خواهند شد.

    رنگ کردن موها با مواد شیمیایی، دکلره کردن، فر کردن موها بطور پیوسته، استفاده از انواع مواد شیمیایی و ژل ها و کرم ها و… همه و همه اگر بصورت نادرست و با استفاده از مواد نامرغوب صورت گیرد، باعث بروز خشکی و شکنندگی در موها خواهد شد.

    ایجاد خشکی در موها و دلایل بوجود آمدن آن  - بلاران

    عدم حفظ رطوبت بر روی مو

    می دانید که کوتیکول مو، آن ها را در برابر سرما و گرمای شدید و تابش زیاد نور خورشید محافظت می کند، همچنین کوتیکول های مو مانع از خروج رطوبت لازم بر روی مو می شوند، البته به شرطی که سالم باشند و محکم بر روی یکدیگر قرار بگیرند.

    اما اگر چنانچه به هر دلیلی کوتیکول های مو توانایی محافظت از مو را نداشته باشند، رطوبت و چربی مو از بین رفته و یا کاهش پیدا می کند و در نتیجه دچار خشکی در موها و پوست سر خواهید شد.

     

     

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *