پوست

خشکی پوست دست و روش هایی ساده برای از بین بردن آن

خشکی پوست دست و روش هایی ساده برای از بین بردن آن - بلاران
  • خیلی از افراد خشکی پوست دست را بارها و بارها تجربه کرده اند، این مشکل عموماً در فصل پاییز و زمستان و در مناطق بسیار سرد و یا خشک بیشتر اتفاق می افتد.

    اما الان که در شرایط سخت گسترش بیماری کرونا قرار گرفته ایم و باید در طول روز به کرات دستان خود را بشوییم و یا آن ها را ضد عفونی کنیم، این مشکل بیشتر به سراغ مان خواهد آمد.

    خشکی پوست مخصوصاً پوست دست ها علاوه بر اینکه ظاهری بد و نازیبا را برای دستان ما بوجود می آورد، مانع از کار کردن و فعالیت های روزمره شده و بسیار آزار دهنده و ناخوشایند هم خواهد بود.

    از این رو باید بطور جدی برای آن فکری کرد و راه های ساده و آسانی را برای درمان در پیش گرفت، تا با مشکلات حاد پوستی مبتلا نشویم.

    در این مطلب برخی از روش ها و راه کارهای ساده برای از بین بردن اینگونه خشکی ها را مرور خواهیم کرد، تا پوستی لطیف و ملایم و زیبا داشته باشیم.

    خشکی پوست دست و روش هایی ساده برای از بین بردن آن - بلاران

    خشکی پوست دست و عوامل ایجاد کننده ی آن

    خیلی از عوامل هستند که سبب ایجاد خشکی بر روی پوست دست خواهند شد، از آن جمله می توان به شرایط آب و هوایی و یا شرایط جسمی، بیماری ها و همین طور شرایط زیستی و کاری و محرک های طبیعی اشاره کرد.

    اگر شغلی دارید که در طول روز مجبورید به دفعات دست های خود را شسته و یا ضدعفونی کنید، مانند پرستاری، پزشکی، آرایشگری و یا حتی خانه داری، خودبخود چربی و رطوبت دستان  شما از بین رفته و پوست دستانتان کم کم خشک خواهد شد.

    بیماری های زمینه ای که بعضاً مبتلا به آن می شوییم مانند، دیابت و یا لوپوس و…  و یا ابتلا به برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و… که خود عاملی برای خشکی پوست به شمار آمده و حتی ممکن است سبب پوسته پوسته شده و ترک خوردن پوست هم بشوند.

    یا اگر در جایی زندگی می کنید که بیشتر ایام سال هوا سرد و خشک است، بالطبع دستان شما هم تحت تأثیر این هوای سرد رطوبت خود را از دست داده و دچار خشکی خواهند شد.

    خشکی پوست دست و روش هایی ساده برای از بین بردن آن - بلاران

    دستان خود را با مواد شوینده قوی نشویید

    نمی توان گفت که برای درمان خشکی پوست دست دستان خود را اصلاً نشویید و یا از شوینده ها مطلقاً استفاده نکنید! بلکه به شما پیشنهاد می کنیم که از شوینده های ملایم و غیر عطری برای دستان خود کمک بگیرید.

    شوینده های قوی که در آن از مواد شیمیایی گوناگونی استفاده شده است و حتی برخی از صابون هایی که برای شستن دست ها استفاده می کنیم، برای خشکی پوست مضر هستند و باید در این زمینه از شوینده های ملایم کمک بگیریم.

    بهتر است از شستن بی جهت و مداوم دست ها با مواد شوینده مانند صابون تا جایی که امکان دارد بپرهیزیم، تا چربی و رطوبت دستانمان از بین نرود.

    از آفتاب شدید بپرهیزید

    همانطور که قبلاً هم گفتیم قرار گرفتن در مقابل نور شدید خورشید برای مدت طولانی برای پوست کلاً مضر است و برای محافظت بیشتر باید حتی از قرار دادن پوست دست در مقابل آفتاب اجتناب کنید.

    برای محافظت بیشتر پوست دست باید از کرم های ضد آفتاب با کیفیت و مرغوب و با برندهای معتبر کمک بگیریم تا از خشکی آن در برابر آفتاب جلوگیری کرده باشیم.

    قرار گرفتن پوست دست بدون محافظ در مقابل نور شدید خورشید مشکلات بیشتری را برای پوست ما ایجاد خواهند کرد.

    از دستگاه های خشک کننده برقی استفاده نکنید

    چون اینگونه دستگاه ها معمولاً با ایجاد باد گرم دست ها را خشک می کنند، می توانند سبب خشکی پوست دست شوند، پس بهتر است برای خشک کردن دست تان از یک حوله نرم و لطیف و یا از یک دستمال کاغذی به جای دستگاه خشک کننده استفاده کنید تا کمتر مبتلا به خشکی پوست شویید.

    خشکی پوست دست و روش هایی ساده برای از بین بردن آن - بلاران

    از استرس و نگرانی دوری کنید

    استرس و نگرانی برای تمام بیماری ها تشدید کننده و بد است، پس اگر به اگزما دچار هستید و بخاطر آن دچار خشکی شدید پوست دست و یا هر نقطه ی دیگر بدن می شوید، استرس می تواند آن را تشدید کند.

    برای اینکه از خشکی بیشتر پوست در امان مانده و یا آن را کاهش دهید، تلاش کنید تا بر آرامش خود بیفزایید و استرس ها و نگرانی و اضطراب را تا جایی که می توانید، از خود دور کنید.

    البته بسته به اینکه کدامیک از عوامل گفته شده باعث بوجود آمدن این خشکی بر روی پوست دست شما شده باشد، باید از روش های درمانی و پیش گیری های مخصوص به آن استفاده کنید، اما برخی از توصیه ها و یا درمان ها برای خشکی و ترک پوست می توانند بطور جامع و کلی پیشنهاد شوند.

    مواردی که گفته شد همه برای پیشگیری و نبایدهایی برای درمان خشکی پوست دست بود، در مطلب بعدی بایدهایی را در این زمینه برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد.

    امیدواریم همواره سلامت قرین زندگیتان باشد.

     

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *