عمومی

مهمترین عواملی که سبب آسیب دیدگی موها می شوند چیست؟

مهمترین عواملی که سبب آسیب دیدگی موها می شوند چیست؟ - بلاران
  • آسیب دیدگی موها به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که پیامد آن ریزش و کم پشتی مو و در برخی موارد نادر هم کچلی را بدنبال خواهد داشت.

    اگر بتوانیم برخی از علل این آسیب را شناسایی کرده و از آن ها پیشگیری کنیم، می توانیم امیدوار به داشتن موهایی زیبا و پرپشت باشیم. در این مطلب هم قرار است بعضی از رفتارهای اشتباه را در رابطه با مو، عنوان کنیم که لازم است تا همه افراد آن را بدانند.

    برخی ازعلل آسیب دیدگی موها

    عوامل زیادی هستند که ما را به داشتن یک موی ناسالم سوق می دهند از جمله:

    تحت فشار قرار دادن موها

    این کار ممکن است در اثر برس کشیدن های سخت و شدید و یا شانه کردن های محکم و یا اینکه با بستن موها به شکل غلط آن انجام شود.

    وقتی که موهای خود را به شکل دم اسبی با کشی محکم می بندید و یا اینکه آن ها را بصورتی محکم می بافید، این کار سبب کشیدگی بیش از حد موها و آسیب رسیدن به ساقه و ریشه مو شده که در نهایت ریزش مو را بدنبال خواهد داشت.

    اگر این کار را بصورت متمادی ادامه داده و آن را مرتب تکرار بکنید، چه بسا که به طاسی دائم در همان ناحیه ای که مو دچار کشیدگی شدید شده است، مبتلا شوید.

    مهمترین عواملی که سبب آسیب دیدگی موها می شوند چیست؟ - بلاران

    برس زدن زیاد و اشتباه موها

    برس زدن درست و اصولی نه تنها مضر نیست، بلکه باعث رسیدن هوا در لا به لای موها و به جریان افتادن بیشتر خون در پوست سر شده و سبب خون رسانی بهتر به ریشه مو خواهد شد و این عمل جهت زدودن گرد و غبار و آلودگی ها از روی مو مؤثر بوده و مسلماً در رشد موها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

    اما اگر برس زدن را بیش از حد و بطور وسواس گونه انجام دهید و یا اینکه موها را بشدت برس کشیده و گره های مو را با قدرت از هم باز کنید و یا موها را برخلاف جهت و با یک برس نامناسب شانه کنید، آسیب دیدگی موها حتمی خواهد بود.

    بازی کردن با موها

    شاید دیده باشید که برخی از افراد عادت دارند که مرتب با موهای خود بازی کرده و یا آن ها را بکنند و حتی انجام کارهای دیگر هم، آنان را مشغول نکرده و مرتب به موهای خود دست می زنند.

    اغلب این افراد دچار بیماری های مختلف روحی هستند و برای رهایی از تشویش ها، اضطراب ها، عصبانیت ها و یا هر بیماری دیگری که دارند، خود را بدین گونه تخلیه می کنند.

    این مشکل که سبب وارد کردن صدمات جدی به مو می شود، جز با مراجعه به روانپزشک و یا روانشناس راه دیگری نخواهد داشت و در صورت معالجه مشکلات روحی، فرد بیمار مداوا خواهد شد.

    مهمترین عواملی که سبب آسیب دیدگی موها می شوند چیست؟ - بلاران

    استفاده بیش از حد از وسایل گرمازا مانند سشوار

    استفاده کردن از وسایل برقی و گرمازایی مانند سشوار و یا بیگودی برقی، اگر به طور مستمر و ممتد نباشد، مشکلی را برای مو ایجاد نخواهد کرد، اما اگر این کار را پیوسته انجام دهید، قطعاً موهای شما آسیب خواهند دید.

    مثلاً برای خشک کردن موها بهتر است تا به جای استفاده از سشوار، از یک حوله نرم کمک بگیرید، چون استفاده از سشوار برای حالت دادن و یا سرعت بخشیدن به روند خشک شدن موها، در دراز مدت، باعث آسیب رساندن به موها شده و موها را خشک و شکننده خواهد کرد.

    اگر باز هم مجبورید تا از سشوار استفاده کنید، آن را روی درجه کم تنظیم کرده و از فاصله دور به موها بگیرید و باز هم استفاده از اینگونه وسایل را به حداقل خود کاهش دهید، تا از آسیب دیدگی موها جلوگیری کرده باشید.

    بی رنگ کردن و دکلره کردن موها

    بعضی از خانم ها عادت دارند تا به فواصل کوتاهی موهای خود را رنگ و یا دکلره کنند، می دانید که برای دکلره کردن مو باید از موادی نظیر آب اکسیژنه استفاده کرد، این مواد با قدرتی که دارند به جدار مو نفوذ کرده و رنگ اصلی مو را از بین می برند.

    این کار سبب نازک شدن ساقه مو و در نتیجه سست و شکننده شدن آن می گردد و شفافیت و درخشش اصلی مو هم از بین می رود، هر چه دفعات این دکلره ها بیشتر باشد و فاصله ای در بین انجام آن وجود نداشته و یا این فاصله کم باشد، مو زمان لازم برای ترمیم خود را نخواهد یافت و در نتیجه نازک و ضعیف و بشدت آسیب پذیر خواهد شد.

    مهمترین عواملی که سبب آسیب دیدگی موها می شوند چیست؟ - بلاران

    فر زدن موها و یا صاف کردن آن

    فر کردن موهای صاف و یا صاف کردن موهای فر، چون با مواد و یا به کمک دستگاه های گرما زا صورت می گیرد، بشدت سبب ضعیف شدن مو و از دست رفتن قدرت موها شده و آن ها را شکننده و آسیب پذیر خواهد کرد.

    بعد از انجام این کار معمولاً مقاومت موها بسیار کم شده و اغلب افراد دچار ریزش و موخوره مو خواهند شد.

    البته عوامل بسیار زیاد دیگری هم در ریزش و یا آسیب دیدگی موها دخالت دارند، مانند عواملی محیطی و وراثتی و عادت های اشتباه ما و… که در آینده به آن ها هم خواهیم پرداخت.

     

     

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *