عمومی

دلایل وز کردن موها و بررسی علل آن

دلایل وز کردن موها و بررسی علل آن - پرده راد
  • وز کردن موها یکی از مشکلاتی است که برخی از خانم ها علی رغم میل خود به آن مبتلا شده و یا از ابتدا با آن دست و پنجه نرم کرده اند، ولی تا به حال موفق به درمان قطعی آن نشده اند.

    البته که درمان اساسی برای اینگونه موها بسیار سخت و دشوار است، اما می خواهیم در این مطلب رفتارهایی را بررسی کنیم تا بدانیم به چه دلایلی وز موها افزایش یافته و ما را با مشکل مواجه می کنند.

    در پست های بعدی هم روش هایی را برای درمان و یا پیشگیری از این مشکل مو عنوان خواهیم کرد، پس برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

     

    شناخت علل وز کردن موها

    مهمترین عاملی که می توان برای وزی موها به آن اشاره کرد، خشکی بیش از حد موهاست که باید از وقوع آن تا جایی که ممکن است جلوگیری کرده و تلاش کنید تا با هیدراته کردن مو به روش های مختلف، مو را از این گرفتاری نجات دهید.

    اما بهتر است بدانید، برخی از رفتارهایی که انجام می دهیم ما را به این سمت سوق داده و مشکلات ما را در این زمینه بیشتر خواهند کرد.

    شستن هر روزه موها

    شستن هر روزه موها و بخصوص مصرف شامپوهای قوی، تعادل طبیعی و سیستم موها را برهم زده و سبب می شود تا به مرور موها خشک شده و وز کنند، پس در دوش گرفتن های هر روزه نیاز به شستن موها با شامپوها ندارید، بلکه باید شستن را به دو تا سه بار در هفته تقلیل دهید و یا اینکه از یک شامپو تقویت کننده و آبرسان برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

    بویژه اگر موهای خیلی چربی ندارید، هر یک یا دو روز در میان از شامپوهای ملایم روزانه برای شستن موهایتان کمک بگیرید تا چربی طبیعی موها از بین نروند و موها دچار خشکی بیش از حد نگردند.

    در این رابطه و در قدم اول بهتر است تا از شوینده های فاقد سولفات استفاده کنید (زیرا سولفات چربی طبیعی مو و پوست سر را از بین می برد) و در زمان خرید شامپوهایی را انتخاب کنید که حاوی موادی مانند گلیسرین و سایر مواد مفید برای مو باشند.

    چرا که گلیسرین یک آبرسان و نرم کننده است و با جذب رطوبت هوا می تواند یک لایه محافظتی بر روی مو ایجاد کرده و با نفوذ به سلول های مو، میزان رطوبت را در آن تنظیم کند.

    دلایل وز کردن موها و بررسی علل آن - پرده راد

    دمای بالا و استفاده از آب داغ

    یکی از کارهایی که شاید ندانسته به آن مبادرت می کنیم و سبب وز کردن موها می شود، استفاده از آب داغ و دمای بالای آب در هنگام استحمام است که به شدت به موها و همچنین پوست، آسیب وارد کرده و باعث خشکی آن ها خواهد شد.

    آب داغ چربی طبیعی پوست و مو را از بین برده و سبب خشکی، کدری و وز شدن موها می شود و به بافت موها آسیب می رساند، هر چند که استفاده از آب داغ، در هنگام خستگی به شما احساس آرامش خواهد داد اما برای پوست و مو مضر خواهد بود.

    دلایل وز کردن موها و بررسی علل آن - پرده راد

    پیچیدن مو با حوله های زبر

    برخی افراد عادت دارند تا بعد از استحمام، موهای خود را درون حوله های زبر و خشن بپوشانند یا بهتر بگوییم موها را درون حوله بپیچند تا آب موها گرفته شود.!

    این کار سبب فشار مضاعف به موها شده و با از بین رفتن سریع رطوبت و آب موها، در اثر اصطکاک بیش از حد حوله و مو، موها را بد حالت کرده و باعث وز شدن بیشتر آن ها خواهد شد.

    بعد از حمام از حوله های نرم برای گرفتن آب موها استفاده کرده و با موها با خشونت رفتار نکنید، بلکه آب اضافه موها را به آرامی و با حرکات یکنواخت و آرام حوله بگیرید و با موهای خود به مهربانی رفتار کنید.

    دلایل وز کردن موها و بررسی علل آن - پرده راد

    شانه کردن موها بعد از دوش گرفتن

    بعد از استحمام و زمانی که موها هنوز کاملاً خیس هستند، شانه کردن موها باعث شکنندگی و وز کردن موها خواهد شد، بخصوص برای کسانی که در حالت عادی موهای وز و مجعدی دارند، شانه کردن موهای خیس برای باز کردن گره های مو، کار نادرستی است.

    بهتر است تا برای باز کردن گره های مو در هنگام استحمام از نرم کننده های مناسب استفاده کنید تا علاوه بر شانه کردن راحت موها، از وز شدن موها هم جلوگیری کنند.

    نکته مهم دیگر این است که در انتخاب برس مو، برای شانه کردن بهتر موهای خود دقت داشته باشید، چون شانه ها و برس های مو با جنس های مختلف، تأثیرات متفاوتی را بر روی مو خواهند داشت.

    استفاده از یک برس نامناسب و بی کیفیت، بیشتر موجب گره خوردن، شکنندگی و وز شدن موها خواهد شد، بخصوص اگر زمان نامناسبی را هم برای این کار انتخاب کرده باشید.!

    موهای زیبا - بلاران

    استفاده از حالت دهنده های مختلف مو  

    برای خشک کردن موها تا جایی که امکان دارد از وسایلی مانند سشوار، مخصوصاً با دما و حرارت بالای آن استفاده نکنید و بگذارید تا موها در حالت عادی و با دمای محیط خشک شوند.

    اما اگر نیاز به استفاده از این وسیله یا وسایلی نظیر آن دارید، حداقل از دمای پایین سشوار برای خشک کردن مو کمک بگیرید.

    همچنین استفاده مداوم از حالت دهنده ها و اتوی مو برای صاف کردن موها، سبب آسیب جدی و بیشتر به موها شده و خطر بد حالت شدن و وزی موها را افزایش خواهند داد. بهترین راه این است که در ابتدا، تعداد دفعات اتو کردن و سشوار کشیدن را به حداقل برسانید و یا اینکه قبل از اتو کردن و یا سشوار کردن موها، از اسپری و یا مواد محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید، تا بدین وسیله آسیب به موها کمتر شده و خطر سوختن و یا وز کردن موها هم کمتر شود.

    موهای زیبا - بلاران

    شانه نکردن به موقع موها

    شاید این عمل ضروری به نظر نرسد و عادت به شانه کردن موهایتان قبل از خواب نداشته باشید، اما این کار کمک می کند تا چربی طبیعی موها از ریشه به نوک مو انتقال پیدا کرده و بخصوص از وز شدن بخش انتهایی مو جلوگیری شود.

    برای انجام درست این روش بهتر است تا از شانه های دندانه درشت کمک گرفته و گره موها را با آرامی و با ملاطفت باز کنید و سپس به رختخواب رفته و با خیال راحت بخوابید.

    روش های نادرست دیگری هم هستند که با انجام آن ها دچار وزی مو می شویم، که آن ها را در پست بعدی بررسی خواهیم کرد.

    خوشحال میشم به مقاله امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب مرتبط